Benjamin Franklin

Liceo del Libro y Novela moderna y clásica

Arte Contemporáneo de Cuba

Resumen del Libro

Libro Arte Contemporáneo de Cuba

The poetic birth of Cuba, and of the character of its culture, might be found in a phrase placed in the mouth of an aborigine of the island and included in a book by the Cuban writers Cintio Vitier and Fina Garcia Marruz, who traced and assembled such outbursts of inadvertent poetry. As is well known, the Spaniards arrived in America by way of the Antilles, which have always formed a sort of aquatic frontier of the continent. In addition to a thirst for gold, the peculiar geography of the area awakened another obsession in Christopher Columbus and his followers that was to last for years: to know if the landscape they were seeing was an island or terra firma. Cuba's elongated shape and its relatively considerable size tended to disorient them. An obscure historian of the nineteenth century, the priest of the Cuban village of Los Palacios, tells us that when Columbus asked the natives of Cuba if the place was island or continent, they answered him that it was "an infinite land of which no one had ever seen the end, although it was an island". Cuba was thus born for the West as quandary, aporia, bluff. In addition, it was to impose the mystery of its aboriginal name over the almost kitschy name Juana, given by the Europeans. The paradox of an infinite island remains as an image of the hyperbolical destiny of Cuba, always out of proportion in comparison to its material bases. Perhaps it is als worthwhile to stress that peculiar and fluid juncture between an insularity that always looks within ("the cursed circumstance of water everywhere", as another writer said) and an opening toward the universal characteristic of Cuban art and culture.

Ficha del Libro

Total de páginas 175

Autor:

  • Gerardo Mosquera
  • Tonel

Categoría:

Formatos Disponibles:

PDF, EPUB, MOBI

Descargar Libro

Valoración

Popular

4.1

69 Valoraciones Totales


Más libros de la temática Arte

El zorro que perdió la memoria

Libro El zorro que perdió la memoria

Había una vez un zorro que sabía todo lo que un zorro tenía que saber. Porque aquel que sabe todo tiene una larga vida, pensaba el zorro, y él vivió una larga vida llena de aventuras. Pero cuando se hizo mayor, comenzó a olvidarse de que era un zorro.

La escultura italiana en el Renacimiento

Libro La escultura italiana en el Renacimiento

Este libro ofrece un panorama completísimo del proceso sufrido por el arte desde los sistemas medievales de representación hasta la expresión plenamente renacentista que precede a maestros como Miguel Ángel o Bernini. En el análisis de este itinerario, John Pope-Hennessy estudia con profundidad la vida y la obra de grandes artistas como Donatello, Verrocchio o Luca della Robbia, y también de muchos otros que, sin llegar a la altura de éstos, contribuyeron a hacer del Quattrocento uno de los períodos decisivos de la historia de la escultura occidental. El libro está dividido en dos...

Gato Guille y los monstruos

Libro Gato Guille y los monstruos

Un gatito, asustado por varios ruidos que oye por la casa, se calma quedándose al lado de su mamá, pero al asustarse también la mamá, los dos intentan de descubrir la verdadera fuente de los ruidos molestosos.

La prefijación ablativa y su representación semántico-conceptual

Libro La prefijación ablativa y su representación semántico-conceptual

This contrastive study analyzes the prefixation (notably the ablative type) of specific verb classes in Latin, Greek, Iberoromance languages (Spanish, Galician, and Catalan), and German. Based on the contrastive study of what is here labeled ‘preverbial systems’ and the interlingual comparison of prefixed verbs, it identifies the semantic and syntactic functions that can be attributed to these elements.

Novedades Literarias



Últimas Búsquedas


Categorías Destacadas